RSS Feed

Dagmar: Paleo strava (paleodieta), paleo lifestyle?

6.3.2014 by SugarfreeLife

Dnes přináším zkušenosti s paleo stravou, které pro vás sepsala Dagmar. Děkujeme :)

Donedávna jsem nevěděla, že vůbec existuje! A při tom k tomuto druhu životního stylu tíhnu od dětství. Vždy jsem měla raději „maso s masem“, obilné přílohy jsem nikdy moc nemusela. (Např. oblíbené vepřo-knedlo: moje porce dodnes je asi 250 g pečeného tučného masa, ¾ talíře zelí a někdy i 1 knedlík – abych neurazila kuchaře :-) ). Argumentovala jsem vždy moudrostí, že „na chleba se těžce vydělává“. Jako dítě jsem odmítala sladká obilná jídla, pečivo; čokoládu, bonbóny a oplatky jsem téměř vůbec nejedla. Ze sladkého vítězily babiččiny jablečné a hruškové křížaly, sušené švestky, povidla a med od dědových včel. Bydleli jsme tenkrát na okraji Prahy – i zde se dalo chovat několik králíků, nějaká zelenina na zahrádce také byla…

V průběhu života jsem měla občasné zdravotní potíže, které jsem řešila změnami jídelníčku. Domnívala jsem se totiž, že mé neduhy pramení z přebytku živočišných bílkovin a tuků; nechala jsem se přemluvit k ovo-lakto-vegetariánství, později k makrobiotice. Tedy, vydržela jsem takto jíst nějakou dobu, ovšem zdraví se nelepšilo. Naopak, když jsem se vrátila k původním stravovacím návykům, cítila jsem se lépe!

Postupně jsem ale ze svého jídelníčku vyloučila rafinované potraviny, průmyslově vyráběné polotovary, hotová jídla. A hlavně potraviny dovážené z druhého konce světa – exotické ovoce, zeleninu, apod. Začala jsem preferovat domácí potraviny, pokud možno nikterak neupravené, základní.

Již delší dobu se stravuji podle toho, jak si tělo „řekne“ – moje strava i životní styl je vlastně paleo lifestyle, aniž bych o něm někdy dříve četla nebo slyšela. Cítím se velice dobře, nejsem nemocná, nejsem unavená, netloustnu ani nehubnu. Můj život je v nádherné rovnováze a věřím, že stravování k tomu radikálně přispívá.

Před 9 lety jsme se s přítelem přestěhovali z města na venkov, téměř na samotu. Tím jsme začali žít stylem „zpět k předkům“. Zelenina a ovoce ze zahrádky, vlastní vejce i maso menších zvířat. A pohybu je dost a dost, než to vše člověk „obstará“, naběhá se i bez „fitka“ ;-) . Ano, vím, ve městě je situace jiná. Chce to jen potraviny lépe vybírat a zkusit doma aspoň něco málo uvařit. Není to nic složitého – strava má být jednoduše připravená, žádné dlouhé vystávání u plotny. Recepty nemusí být komplikované. Naopak!

Co jím?

Náš domácí denní jídelníček je sestaven zhruba takto: snídaně (musí být „na vidličku“) – polévka se zeleninou (houbami) a vejci nebo vejce jako volská oka + zelenina syrová, přírodně kvašená (kysané zelí), zeleninové saláty; v průběhu dne maso nebo vnitřnosti vařené, pečené, grilované (já miluji i syrové vč. jater – od dětství), sýr (vyrábím domácí), k tomu zelenina (houby), trochu brambor, rýže. Nezříkáme se ani luštěnin, vím, do paleo stravy nepatří, nám však k masu jako doplněk chutnají (pokládám je za menší zlo, nežli houskový knedlík či bílé pečivo). Jinak přes den jako svačinky jíme sušené a zavařené ovoce (jablka, hrušky, třešně a švestky doma sušené a konzervované), pár ořechů (vlašské a lískové, ne exotické druhy). K večeři pak potraviny stejné jako k snídani. Vše hojně doplňujeme zelenými bylinkami, které i v zimě pěstuji za oknem. Mastíme pouze sádlem. Pijeme buď jen čistou vodu, ovocné šťávy s pramenitou vodou nebo bylinné čaje (byliny z vlastního okolí, žádná exotika z dovozu). K oslazení používám med, do omáček pro sladkou chuť mrkev, cibuli a sušené ovoce.

Paleo lifestyle je opravdu o životním stylu, neznamená to jen změnit jídelníček, znamená to komplexní změnu. Tedy i pohyb, fyzickou zátěž. Sedím-li v práci, pak se budu po návratu domů hýbat třeba 3 hodiny (fotbálek, volejbal a spol.). Mám-li v práci fyzickou zátěž, můžu sníst „půlku prasete“ a pak se v klidu natáhnout! Tedy je to zcela individuální.

Jak čtu na netu o paleo stravování, nabývám dojmu, že je tento směr populární u mladých lidí ve městech, kteří se absolutně vůbec nehýbají a najednou chtějí něco udělat pro zdraví. Sedí v zaměstnání (ve škole), sedí v dopravních prostředcích (proč chodít pěšky, že?), sedí – leží doma u noťasu nebo tabletu, sedí v hospůdkách, kinech apod. Pak není divu, že když naráz přejdou na tučnou stravu s vyšším obsahem bílkovin, necítí se dobře. Ten pohyb je zde opravdu nezbytný, jako u našich předků. Kdo si dnes umí představit, kolik energie stojí zvíře vystopovat, ulovit, stáhnout, vyvrhnout, rozporcovat? Kolik dřeva je potřeba přinést na oheň, který musí hořet hodinu i více, než se maso upeče? A ještě nasbírat v lese maliny, borůvky, najít houby? Nanosit vodu z potoka? Dnes se potraviny „rodí“ v regálech obchodů a potřebný pohyb zatraceně chybí. Upozorňuji, že jsem nikdy organizovaně nesportovala, sporty mě ani moc nebavily. Vždy mi připadalo, že v tělocvičně vynakládám energii bezúčelně, bez užitku (prosím, je to jen můj dojem). Raději chodím pěšky po přírodě, pracuji na zahradě. Kdo však tu možnost jako já, nemá, ať využije jakoukoli jinou příležitost k pohybu, třeba ten sport.

A moje dobře míněná rada nakonec…

Když potraviny kupujete, vybírejte ty nejméně upravované. Maso výsekové, z uzenin jen kvalitní šunku, zeleninu pokud možno čerstvou, syrovou (třeba již hotové salátové směsi v odděleních se zeleninou). Totéž platí o ovoci a ořechách. Mezi regály s cukrovinkami raději ani nechoďte!

S paleo stravováním začínejte raději postupně, než náhlou změnou jídelníčku. Ten, kdo není zvyklý jíst více zeleniny a ovoce, může mít z nenadálého vyššího přísunu vlákniny trávicí potíže. Také si musíte zvyknout na skutečnou chuť a barvu potravin neupravených „éčky“. To také chvíli trvá. Nejdůležitější je vynechat bílou mouku a rafinovaný cukr, margaríny, průmyslově vyrobená barviva a aromata (vč. umělých sladidel), uzeniny a sýry se spoustou konzervantů, průmyslově vyrobené konzervy, hotová trvanlivá jídla, nekvalitní ovoce a zeleninu, nepřirozené potraviny typu sójové maso, rostlinné maso (pšeničný lepek), tedy vše, co se vůbec nepodobá výchozí surovině a napodobuje něco jiného.

Pošli to dál:


Komentáře: 2 »

  1. mirenka napsal:

    S radou začínat postupně vážně nesouhlasím. To pak člověk obvykle nezačne nikdy.. Ono si s tím tělo poradí..

    A s tím pohybem je to u mě moc špatné :(
    Na procházky to tu není, mezi lidi mě nikdo pravidelně nedostane (ani do práce či školy – vše externě, takže do cvičení se donutím těžko, že?) a doma není žádný prostor, jednou jsem to zkoušela a málem jsem zabila kočku. Takže co s tím..? Je to se mnou vážně špatné, ještě mi není ani 30, ale regulérně se rozpadám :)

    • Dagmar napsal:

      Mirenka,

      paleo / primal je o zdravém životním stylu, který ty zjevně nemáš! Tedy v první řadě musíš CHTÍT ty sama něco změnit! Jestliže nemáš vůli začít postupně, začni tedy naráz. To je jen a jen tvoje rozhodnutí.

      Pokud tedy celé dny sedíš-ležíš, hýbat se nechceš (procházky v přírodě a sport jsou podle tebe nemožné, ale i ve městě se dá v nejhorším případě někam dojet MHD-éčkem a pak pokračovat po svých), uber tuky a sacharidy na minimum, k tomu přidej hromadu zeleniny :-) Nic převratnějšího ti neporadím!

      To tvé „rozpadání“ bude spíš o psychice a tam žádná změna jídelníčku moc nepomáhá. V tom ale nejsem odborník, jsem jen a jen přes to jídlo!

      Zdraví Dagmar

      P. S. Moje kočky (je jich 7) pozdravují tvoji kočku :-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>