RSS Feed

Sarah Ballantyne: Úprava paleo stravy kvůli autoimunitnímu onemocnění (neboli Autoimunitní protokol)

5.7.2012 by SugarfreeLife

Se svolením uvádím překlad, který najdete i na blogu Jakuba Matějky.

Následující článek je překladem doporučení Sarah Ballantyne píšící skvělý blog ThePaleoMom.com a byl přeložen s jejím laskavým svolením. Původní anglickou verzi najdete zde: http://www.thepaleomom.com/2012/05/modifying-paleo-for-autoimmune.html

Autoimunitní onemocnění a zvýšená propustnost střev jdou ruku v ruce. U všech testovaných autoimunitních onemocnění se zvýšená propustnost střev objevila a bylo prokázáno, že je přispívajícím faktorem nemoci (ne všechny autoimunitní nemoci byly prozkoumány, ale mnoho lidí v paleo komunitě se domnívá, že zvýšená propustnost střev je faktorem každé z nich). Pro jedince s podezřením či diagnózou autoimunitní poruchy existují dodatečná dietetická doporučení, které pomohou nemoc zvládat. V mnoha případech může při dodržení těchto zásad dojít k plné remisi (trvalé potlačení příznaků nemoci, pozn. překladatele). Tyto zásady se lehce mění v závislosti na tom, koho se zeptáte, tak jsem je přezkoumala a vytvořila přehledný seznam nejen dietetických omezení, ale i doporučení s použitím informací z knih The Paleo SolutionThe Paleo Answer a různých podcastů a rozhovorů na YouTube s Robbem WolfemProf. Mattem Lalondem a Dr. Terry Wahls (autorkou knihy Food As Medicine a Minding My Mitochondria). To jsou skvělé zdroje dalších informací.

Je životně důležité dodržovat striktní paleo stravu bez podvádění. Někteří lidé si mohou užívat občasnou misku rýže, ale pokud trpíte autominutní nemocí, pak mezi ně nepatříte. Obilí, luštěniny a mléčné výrobky jakéhokoli druhu (dokonce i ghee od travou krmených krav!) byste neměli jíst za žádných okolností. To pro vás bude platit do konce života. Navíc byste se měli zcela vyhnout těmto potravinám:

  • vejce
  • ořechy
  • semínka (včetně kakaa, kávy a semen používaných jako koření)
  • lilkovitá zelenina (brambory, rajčata, lilek, sladké i pálivé papriky a paprikové koření)
  • alkohol
  • nesteroidní protizánětlivé léky (NSAID – např. aspirin a ibuprofen)

Důvodem je, že každá z nich způsobuje podráždění žaludku a/nebo zvyšuje propustnost střeva (a v extracitlivých střevech osob s autoimunitním onemocněním nejsou prostě tolerovány). Také existují důkazy, že hormonální antikoncepce může přispívat k hladu a deregulaci trávících hormonů, což vede k zánětu. Nicméně pokud užíváte antikoncepci, můžete před jejím vysazením zkusit nejdříve předchozí doporučení.

Dr. Terry Wahls podává velmi přesvědčivý argument pro zvýšení příjmu zeleniny. Klade důraz na konzumaci zeleniny z těchto čtyř hlavních skupin: zelené (kvůli obsahu vitamínů B, A, C a K a minerálů), barevné (kvůli obsahu flavonoidů a polyfenolů; snězte nejméně tři barvy denně, ale počítá se do toho i zářivě zbarvené ovoce, jako jsou bobule), bohaté na síru (košťálová zelenina, cibulová zelenina, houby a chřest) a bohaté na jód (mořské řasy). Dr. Wahls doporučuje denně sníst po hrnku zelené, barevné a na síru bohaté zeleniny a nejméně jednou týdně porci mořských řas. Poznámka: pokud máte Gravesovu či Hashimotovu nemoc, musíte se vyhnout i goitrogenním jídlům (jídlům narušujícím činnost štítné žlázy, pozn. překladatele) mezi něž patří košťálová zelenina, ředkve, špenát, broskve a jahody. To poněkud znesnadňuje příjem dostatku na síru bohaté zeleniny, ale dá se to zvládnout. Já také doporučuji extra porci mořských řas každý týden pro podporu funkce štítné žlázy.

Kvalita masa je velmi důležitá a zásadně ovlivňuje typy tuků, které zkonzumujete. Je extrémně důležité sledovat poměr příjmu omega-3 vůči omega-6 mastným kyselinám a udržet je v poměru 1:1 až 1:3, což je nezbytné pro regulaci zánětu v těle. Nejlepší způsob je zajistit, aby všechno maso, drůbež a ryby pocházely z trávou krmených, volně se pasoucích či divokých zdrojů. Trávou krmené maso také obsahuje konjugovanou kyselinu linolenovou (CLA), která snižuje zánět, podporuje ozdravný proces a dokonce bojuje proti rakovině. Nutriční profil masa pasoucích se zvířat a odloveného masa či ryb z volné přírody je také kvalitnější. Můj článek o důležitosti trávou krmeného masa obsahuje některá doporučení na jeho zahrnutí do stravy v míře ohleduplné k rozpočtu. Také je více důležité jíst ekologickou produkci, jak to jen jde. Whole9Life má úžasnou tabulku s přehledem sezónního ovoce a zeleniny včetně toho, které ovoce a zeleninu je důležité kupovat v bio kvalitě a které ne, pokud se potýkáte s rozpočtem.

Autoimunitní onemocnění jsou také často typicky asociována s narušením střevní mikroflóry, často zahrnující přemnožení bakterií v tenkém střevě (Small Intestinal Bacterial Overgrowth, SIBO). Pro jedince s podezřením či potvrzením SIBO je velmi důležité vyhnout se škrobům a jiným cukrům, než jsou monosacharidy (jako glukóza a fruktóza). Přečtěte si můj článek Fruits and Starchy Vegetables with Small Intestinal Bacterial Overgrowth, v němž najdete seznamy škrobové zeleniny které se vyhnout a která je v pořádku. Také je důležité obnovovat střevní mikroflóru syrovým fermentovaným jídlem (jako kysané zelí, kefír z kokosového mléka nebo kombucha) nebo probiotickými doplňky bez mléčných složek.

Uzdravení střev je velmi důležité. Velmi doporučuji konzumaci vývaru z kostí, vnitřností a  kokosového oleje na téměř denní bázi stejně jako zajištění dostatečného přísunu vitamínu D získaného z doplňků, nebo trávením hromady času venku. Všimněte si, že kokosový olej neobsahuje kyselinu fytovou ani inulinovou vlákninu (obě jsou látky dráždící střeva), které obsahují ostatní kokosové produkty (malé množství kokosu je typicky tolerováno, ale doporučuji opatrnost). Stres management je velmi důležitý a já vysoce doporučuji alespoň jedno z následujících: denní procházky, cvičení jógy či tai chi, meditace, nebo najít si čas na aktivitu/koníček, který absolutně milujete. A nemůžu dostatečně zdůraznit důležitost dostatku kvalitního spánku. Snažte se o 8-10 hodin spánku v chladné černočerné místnosti a pokud možno se probouzejte bez budíku. Drastické snížení příjmu kofeinu může pomoci regulaci stresového hormonu a zlepšení kvality spánku. Pokud můžete, snažte se o úplné vysazení kofeinu.

Ze zkušeností vím, že jde o velice náročný úkol. Ze zkušeností také vím, že 90 % není dostatečné (a čím vážnější váš stav je, tím důležitější je i dodržování). Ze zkušeností vím, že vám to zvýší rozpočet na stravu (ačkoli se to možná vyrovná snížením výdajů na léky a lékařské ošetření). Snažím se o a soustředím se na to, aby jídlo, které jím, bylo výborné. Snažím se a soustředím na fakt, že mám strategii pro zlepšení mého zdraví, která je mnohem mocnější než nějaké předepsané léky. (Uvědomte si ale, že v mnoha případech budete stále nuceni užívat i předepsané léky, ačkoli můžete být schopni jejich dávkování snižovat. Zkuste na tom pracovat se svým doktorem!) A navíc, dodržování bude mnohem snazší jakmile začnete vidět zlepšení.

Autoimunitní protokol (shrnutí z obrázku)

NE:

  • vejce
  • ořechy
  • semínka
  • lilkovitá zelenina
  • alkohol
  • NSAID

ANO:

  • zelenina

◦  zelená
◦  barevná
◦  bohatá na síru
◦  bohatá na jód

  • trávou krmené maso
  • volně žijící ryby
  • vývar z kostí
  • vnitřnosti
  • kokosový olej
Pošli to dál:


1 komentář »

  1. Marek napsal:

    Ahoj, nesmí se ani lněné a sezamové semínka?? Nebo chia?

    Nikde jsem to na stránkách paleomom nenašel? Možná proto, že nejsem až tak dobrý v AJ :)

    Děkuji
    Marek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


sedm + 6 =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>