RSS Feed

Mark Sisson: Konečný průvodce obilninami

22.5.2012 by SugarfreeLife

Přinášíme další překlad textu Marka Sissona od Štěpána Böhma.

Konečný průvodce obilninami

Ano, přátelé, je opět čas na konečného průvodce. Četl jsem vaše žádosti a jsem šťastný (jako obvykle), že vám mohu vyhovět. Vezměte si kafe (nebo čaj) a přitáhněte si židli. Jsem rád, že jste se mnou.

Insulin, cholesterol, tuky … To je jen špička ledovce. Mám připraveno několik konečných průvodců a dnes jsou na řadě obilniny. Ano, obilniny. Vím, že jsem je už několikrát zkritizoval, a jsem si docela jistý, že v tom dnes budu pokračovat. Pravda občas bolí, ale znáte tu frázi o poslovi? Aniž bych více zdržoval …

Obilniny. Každý den jsme jimi a nespočtem jejich variací bombardováni v americké (a vlastně celé západní) kultuře: Wilford Brimley, Uncle Ben, the Sunbeam girl [maskot značky chleba, pozn. překl.], poslední sportovec na Wheaties [značka cereálií s známým sportovcem na obalu, pozn. překl.], sendviče, špagety k večeři, zapečené žemle, pečená kukuřice, koblihy, narozeninové dorty, jablečné koláče. Páni, nevynechal jsem něco? Ale jistě. Je toho tolik, že obilniny by mohly zabrat, a obvykle zaberou, většinu plochy v supermarketu (a to se nezmiňuji o vládních dotacích pro farmáře, ale to by bylo na jiný článek). Ano, obilniny jsou pevně zakořeněné v naší moderní západní psychice, bohužel ale ne tak dobře v naší fyziologii.

Ti, co jsou s námi delší dobu, ví, jaké evoluční pozadí mám na mysli. My lidé jsme měli to potěšení vyvíjet se jako lovci-sběrači. Po zhruba 150 000 a více let jsme lovili a pásli se. Na denním menu byly: maso, ořechy, listová zelenina, místní zelenina, nějaké hlízy a kořínky, příležitostně bobule nebo sezónní ovoce a semínka, která ostatní zvířata nezničila (viděli jste někdy psa sklízet jablka?). Jedli jsme, co příroda (podle naší lokality) připravila. Čím sytější, tím lepší. A pak, zhruba před 10 000 lety, se vše změnilo. Naši praotci a pramatky začali se starou dobrou zemědělskou revolucí. A časem se z obilnin stal král [to je odkaz na film King Corn, pozn. překl.]. Ale jak bezpočet archeologických nálezů naznačuje, lidé se v důsledku zemědělství stali menšími a slabšími.

Deset tisíc let vypadá jako dlouhá doba, že? Představte si všechny ty domácí práce, co byste stihli udělat, vysokoškolské tituly, co byste mohli získat, recepty na vyzkoušení a knihy k přečtení. Skoro depresivní, co? Ale náš osobní pohled na délku 10 000 let pro evoluci příliš neznamená. Trvalo by mnohem déle, aby se mohl hlavní systém lidského těla tak dramaticky změnit. Mluvíme o mnohem větší změně, než je vyzkoušení poslední příchutě od Malt-o-Meal [značka amerických cereálií, pozn. překl.]. Obilniny jistě nebyly podstatnou částí stravy lidí před zemědělskou revolucí. A i poté, co se obilniny staly velkou částí lidské existence, museli ti, kdo na ně měli smrtelnou alergii nebo nulovou schopnost strávit jejich živiny, vybírat znovu. A to velmi rychle. Ti, jejichž zdraví bylo narušeno obilninami v mládí, byli vymazáni z našeho genového fondu. Takhle to funguje. Ale pokud dokážete přežít dostatečně dlouho ke zplození potomků (což tenkrát bylo mnohem dřív, než je typické dnes), tak se nová strava z obilnin osvědčila. Bez ohledu na to, jak se zasekl váš růst, v jakém stavu byly vaše zuby a jak náchylní jste se stali k infekcím.

Když říkám, že se lidé nevyvinuli k jedení obilnin, myslím tím, že naše zažívací soustava se nevyvinula k maximálnímu využití obilnin. Jen proto, že dokážete do určité míry obilniny tolerovat, tak jako to dokážeme všichni (díky tomu, že lidé, kteří to nedokázali, rychle narazili na konec genetické linie), neznamená to, že vaše tělo bylo pro ně stvořeno nebo že jsou pro vás zdravé a nebo – a to hlavně – že lze dosáhnout optimálního zdraví jejich konzumací. Nemluvíme o kulhání životem. Mluvíme o jídle, které nabízí efektivní a účinný způsob strávení živin v těle. A to vše záleží na evoluci. Pokud vám nejde o optimální zdraví, asi čtete špatný blog. Ale jestli chcete pracovat s vaším tělem, místo toho, abyste ho zbytečně zatěžovali, pokud chcete zaměřit vaši stravu na nejlepší potraviny s co nejlepším pozitivním dopadem, pak určitě čtete správný blog. A nyní pokračujme.

Mezi mým remcáním o obilninách, je na prvním a hlavním místě to, jak si zahrávají s insulinem a ostatními hormonálními reakcemi těla. Pro jasnou představu, přečtěte si Konečný průvodce insulinem. Hádejte co? Tyto principy stále platí. Vyvinuli jsme insulin, aby pomohl uskladnit přebytečné živiny a odstranit nadbytečnou (a potenciálně toxickou) glukózu z krevního oběhu. Ale nevyvinuli jsem ho k tomu, aby si poradil s ohromným množstvím sacharidů, které do sebe nyní ládujeme. A ano, mluvím hlavně o obilninách. Pokud nemáte chorobnou slabost pro tuříny, průměrný Američan má hlavní příjem sacharidů z obilnin.

Hlavní myšlenka je taková (jak většina z vás ví): jakýkoli sacharid se nakonec rozloží na glukózu, bud ve střevě nebo játrech. Ale nyní – vše je nachystáno, ale nemá kam vyrazit. Ledaže byste právě docvičili, nebo si zavazovali tkaničky u běžeckých bot (což umožní použít tyto obilninové sacharidy jako náhradu za právě spotřebovaný glykogen nebo je spálit jako doplňkové palivo), ale spíše se bageta přemění na tuk.

Proč? Protože sacharidy vyvolají fyziologickou odpověď, která s radostí uloží tuk. Ta prokletá bageta spustí řetězec hormonálních reakcí jako z knihy od Toma Clancyho – útok bagetové glukózy, obranné manévry insulinu (obzvlášť pokud jste snědli celou bagetu), nástup posil od adrenalinu a kortizolu. Proč to drama? Protože, vzpomeňte si, že tohle není standardní způsob výživy podle naší evoluce. A pokaždé, když se to stane, je to pro naše tělo horší. Tato celá hormonální produkce zatěžuje nadledvinky, slinivku, imunitní systém a výsledkem je malé zanícení. Všichni víme, co jsem říkal o zanícení, že ano? (Nápověda: prokletí moderní doby).

A výživová hodnota obilnin? Zaprvé – nejsou kompletním zdrojem živin tak, jak jsou prezentovány. Naopak, obilniny jsou často spojovány s nedostatek minerálů kvůli vysokému obsahu fytátu. Strava bohatá na obilniny může také způsobit sníženou schopnost vstřebat vitamin D.

Proč nezískat stejné živiny ze zdrojů, které se nevrátí zpět a nekousnou vás do zadku? Pokud byste si měli vybrat mezi, řekněme, získáním vitaminu B z kuřete nebo nějakých “celozrnných” nudlí, jsem rozhodně pro kuře. Jsou těstoviny levnější? Ano. Jsou zdravější? Ne. B6 z kuřete je minimálně stravitelnější. Pravdou je, že s fyziologického hlediska zaplatíte velkou cenu za těstoviny. Zdůrazněme toto ještě jednou u večeře: jakoukoli živinu, kterou získáváte z obilnin, můžete získat stejně nebo lépe z jiného jídla. Z hlediska stravitelnosti živin nejsou obilniny hodny ani čistit boty stravě založené na mase a zelenině (a pokud nápis tvrdí něco jiného, čtěte pozorně, protože takový produkt je něčím obohacen). Ušetřete peníze a kupte radši dobrý doplněk.

Ale počkejte, je toho více. Vstup číhajících substancí z obilnin může způsobit mnoha lidem mnoho zřejmých problémů (a pravděpodobně časem spoustu poškození). Obilniny, z evolučního hlediska novinka, jsou skutečně těžké pro zažívací systém (vy říkáte vláknina, já říkám nepotřebná sláma, ale to je jenom polovina). Vstup lepku a lektinů, obojí způsobuje zažívací chaos. Lepek, velký, ve vodě rozpustný protein, který vytváří bahnitost … ehm, pružnost těsta, nalezneme v nejběžnějších obilninách, jako je pšenice, žito a ječmen (a také to je hlavní lepidlo v lepidlech na tapety). Vědci nyní věří, že třetina z nás trpí nějakou formou intolerance/citlivosti na lepek. Tato třetina (a já předpokládám, že to na určité úrovni bude mnohem více) “reaguje” na lepek citelnou zánětlivou odpovědí. Časem se u těch, kteří jsou intolerantní na lepek, může vyvinout široké spektrum nemocí: dermatitida, bolest kloubů, reprodukční problémy, GERD a jiné zažívací potíže, autoimunitní nemoci a celiakie. A to stále neznamená, že ostatní z nás netrpí podobnými, mírnějšími potížemi, které se neprojevují tak zřetelně.

Nyní lektiny. Lektiny jsou mírné, přírodní toxiny, které nejsou jen v obilninách, ale zdá se, že se nacházejí v nejvyšších koncentracích právě v nich. Slouží jako další důvod, proč obilniny nestojí za všechny ty potíže. Lektiny, jak zjistili vědci, znehybňují přirozený opravný systém gastrointestinálního traktu a zanechávají zbytek těla otevřený pro vstup ostatních bloudících (tj. nechtěných) látek z trávicího systému, obzvláště, když lektiny “odemknou” zámky a umožní vstup větším nestráveným proteinovým molekulám do krevního řečiště. Toto narušení může způsobit všechny druhy imunitních onemocnění a může vést až k vytvoření autoimunitní poruchy. Někteří lidé jsou více citliví na lektiny než jiní, stejně jako v případě lepku. Tak jako tak, řekl bych, že časem všichni zaplatíme.

Odnést byste si  měli toto: obilniny = sacharidy. Přinejmenším nepotřebné a v nejhorším vyloženě nezdravé. Mluvíme tu o dvojím zatížení: naše tělo zaplatí za to, co naše vláda podporuje. Nejlepší – ve skutečnosti jediný – způsob, jak dosáhnout nízkosacharidové stravy založené na skutečných potravinách, je přestat jíst obilniny. (Vašemu tělu bude lépe bez zánětů, bez insulinové horské dráhy a to ani nemluvím o neustálém útoku lepku a lektinů.) Bylo prokázáno, že strava s velmi malým množstvím nebo úplně bez obilnin (nízkosacharidová) snižuje riziko cukrovky, snižuje krevní tlak, zmírňuje pálení žáhy a pomáhá s hubnutím břišního tuku. Konečně, nízkosacharidová strava je spojována s významným “snížením počtů zánětlivých cytokinů, chemokinů a adhezivních molekul”.

Nejde o to, démonizovat obilniny. Dobře, fajn, jde (ale jen proto, že naše společnost a medicína tráví tolik času jejich vychvalováním). I když jsem se rozhodl držet se ve stravě dále od obilnin, občas si jich trochu dopřeji. Malý kousek. A o tom Primal Blueprint je: o informovaných, ne vnucovaných volbách. Bageta u slavnostní večeře, trochu těstovinového salátu při grilování u strejdy Billa, šafránová rýže na návštěvě u vaší dcery jsou ohleduplným, účelným kompromisem (a jsou velice významné z důvodů, které nemají s jídlem nic společného). Smysl Primal Blueprint je toto: když pochopíte metabolické vlivy příjmu obilnin, jste schopni se rozhodnout, jakou roli budou mít ve vašem jídelníčku. Můžete si užít dobré zdraví a kompromis podle vašeho vlastního uvážení.

Pošli to dál:


Žádné komentáře »

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>