RSS Feed

I muffin, paleo zván, sladkostí je stejně

4.3.2012 by SugarfreeLife

K tématu mě přivedl článek Robba Wolfa „Paleo is printed on the label but…“. Projela jsem si recepty tady na webu, prošla svou GReader čtečku (desítky paleo blogů) a zjistila, že zájemce/nováček v paleo životním stylu musí mít pocit, že vstoupil do muffinového ráje. Tamhle muffiny, tady brownies, tam zas palačinky… Blogů a webů s recepty na paleo sladkosti je nepočítaně. Všechny jsou z paleo approved surovin, ale pořád to jsou sladkosti, a tak by se s nimi také mělo zacházet. Základem paleo stravy je maso, zelenina a správné tuky. V menší míře ovoce a ořechy. A až někde hodně na konci jsou příležitostné sladkosti a dobrůtky. Na narozeniny klidně upečte dort, o víkendu si k snídani klidně dejte palačinky, ale na denní bázi by to rozhodně být nemělo, zejména pokud se snažíte zhubnout.

Teď si říkáte, proč je tedy na tomto webu tolik sladkých receptů? Řeknu vám proč a jaký je klíč k tomu, abych si to i v hubnoucím režimu mohla dovolit:

  • baví mě to :) 
    víc mě baví zkoušet péct, zřejmě proto, že mi pečení z klasických surovin nikdy nešlo a tohle mi jde
  • na klasická jídla moc receptů nemám, protože vyznávám jednoduchost
    nejvíc mi prostě chutná steak se zeleninovým salátem, nebo guláš podle Jannie, pstruh pečený v troubě s máslem, zapečená zelenina s vajíčkem a podobné jednoduchosti, na něž dávat recept by bylo hodně troufalé. S recepty na maso mě zachraňuje zejména Jannie, přispět můžete i vy, stačí poslat váš oblíbený recept s vlastní použitelnou fotkou.
  • peču poloviční, třetinové dávky
    pokud jde recept rozumně rozdělit, peču menší dávku. Za A zničím poloviční množství surovin, když se recept nepovede (a to se stává často), za B je toho logicky méně.
  • mám nedočkavé odběratele
    pokud se pokus podaří, moc dlouho nevydrží, snědí mi ho buď doma, nebo v práci, takže mám obvykle jednu testovací porci. Odběratelé nejsouce paleo samozřejmě upřednostňují sladké.
  • dávám často food dárky
    nejvíc se hodí sušenky, muffiny nebo čokoládové bonbony, křížaly a další a další věci, které mám teprve na seznamu. Zatím si nikdo nestěžoval :)

S Robbem Wolfem samozřejmě souhlasím, ale nevidím to až tak jednostranně. Myslím si, že paradoxně v rámci hubnoucího režimu mohou tyhle věci pomoci, a to hned z několika důvodů:

  • můžou pomoct v začátcích
    každý začátek je těžký a přechod na paleo je poměrně extrémní změnou. Je pravda, že hlad a z větší části i chutě během prvních pár dnů vymizí, ale psychika je pěkná bestie a nedá si tak snadno vzít, na co byla zvyklá. Paleo sladkosti uspokojí potřebu mlsání a to zabrání průšvihu vybílení ledničky nebo nebližší večerky.
  • nevyvolávají efekt „chci další a další a další“
    asi znáte syndrom otevřeného balení a hodně z vás určitě nikdy nevyužilo znovuzavíratelný obal u čokolády. Tak tohle u paleo sladkostí nehrozí. Navozují rychle pocit sytosti a nemáte tak potřebu se jimi přejíst. Hodněkrát se mi stalo, že jsem ráno vstala hladová, dala jsem si kousek nějakého koláče z mandlové mouky a ani jsem ho nedojedla. To u mě doteď n-e-e-x-i-s-t-o-v-a-l-o. Jsem ten typ, co vždycky všechno dojedl (viděli jste Dvanáct úkolů pro Asterixe? pak máte představu).
  • obsahují kvalitní pravé jídlo
    ovoce, ořechy, med, extra hořká čokoláda, kokosový olej, avokádo, kakao… atd. atd. To všechno jsou plnohodnotné původní potraviny. U některých je potřeba si dávat pozor na množství, ale všechny mají narozdíl od průmyslových sladkostí vysokou nutriční hodnotu. Cukr, kukuřičný sirup, ztužený rostlinný tuk, stabilizátory, škrob, konzervanty, éčka, bílá mouka, zahušťovadla… to není jídlo, že ne?
  • mohou zpestřit snídaně
    jako nejčastější stížnost po přechodu na paleo slýchám „když já nevím, co k snídani, vajíčka pořád dokola už mě nebaví“. Je to (přiznejme si to) dílem lenost, protože variant, co k snídani, se dá vymyslet spousta. Zčásti je to ale zakořeněným zvykem snídat sladké a pečivo. Koblížek, croissant, cornflakes… Za třetí je spousta lidí, která po ránu nedokáže sníst polévku, studené maso, různé druhy frittat nebo zbylé jídlo od večeře (nebo aspoň zezačátku ne). Než aby se snídaně stala kamenem úrazu přechodu na nový životní styl, je podle mě lepší si dát ten paleo muffin :)

 

Co vy? Jaký máte názor na paleo sladkosti?

Pošli to dál:


1 komentář »

  1. Světla napsal:

    Tak s tím posledním úplně souhlasím, snažím se jíst paleo ale ty snídaně mi dávají zabrat. Nějak mi to zatím nejde. Ale říkám si že pořád lepší dát si ráno muffin ač paleo než to celé vzdát a zabalit.
    Téma snídaní je velmi zajímavé. Myslím že by velmi zajímevé ho zpracovat a probrat, protože opravdu pro nováčka (jako jsem já) je to první kámen úrazu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>