RSS Feed

Primal Palate: Jsou brambory paleo?

25.2.2012 by SugarfreeLife

V poslední době se strhla vášnivá debata ohledně brambor a jejich vhodnosti pro paleo dietu. Pěkné shrnutí se objevilo na blogu Primal Palate, přináším vám jeho překlad:

Jsou brambory paleo?

Už pár měsíců jím bílé brambory v mém osobním pojetí palea, a to s výbornými výsledky. Vyřadil jsem obiloviny někdy v polovině roku 2010 a, řídě se přesně podle příruček paleo/primal životního stylu, většinou jsem se vyhýbal bramborám do listopadu 2011.  (Z toho, co stojí za zmínku, slyšel jsem, že Cordain nezahrnul brambory do původní Paleo Diet kvůli obsahu glykoalkaloidů – přečtěte si víc o tom, co jsou zač a co to znamená pro lidi, kteří se rozhodnou brambory jíst.)  V listopadu 2011 se ale objevil příspěvek na webu Robba Wolfa, který říká, že brambory jsou OK, pokud pasují do vašeho cíle z hlediska hubnutí a kondice. Tady je klíčová část příspěvku:
„Měl by každý jíst brambory? Bohužel ne. Ne proto, že by na bramborách bylo cokoli nezdravého, ale mnoho lidí nedokáže vysokosacharidové zdroje zpracovat zdravě. Záleží to hlavně na stupni vaší aktivity a stavu metabolismu. Tyto sacharidy pohánějí váš stupeň aktivity. Pokud máte sedavé zaměstnání a příliš nesportujete, musíte buď aktivitu zvýšit, nebo držet nízký příjem sacharidů. Měly byste si své sacharidy „zasloužit“. Pokud máte metabolické problémy (tedy tuk v oblasti břicha), z počátku byste je měli vynechat, dokud nebudete zpracovávat sacharidy správně. Byly by uloženy do tukové tkáně, místo toho, aby byly k dispozici jako zdroj energie.
Pokud ale jste štíhlý tvrdě trénující atlet, jděte do toho a jezte je. V podstatě je potřebujete. Bez dostatečného zdroje sacharidů začne vaše tělo vyplavovat protein a přeměňovat ho v glukózu (katabolický proces) a vaše aerobní kapacita utrpí bez dostatku glukózy ke spalování tuku.“  (Celý článek si můžete přečíst zde)
To splňuji - takže při příští návštěvě Whole Foods jsem do vozíku přihodil pětilibrový pytel organických brambor.

Na začátku nového roku jsme se Hayley a já rozhodli stejně jako spousta dalších lidí vyčistit své stravování prostřednictvím 21denního detoxu od cukru (21 Day Sugar Detox). Diane Sanfilippo (která provozuje Balanced Bites a 21 Day Sugar Detox) je naše dobrá přítelkyně. Přijela za námi na pár týdnů v prosinci, aby vařila recepty pro svou novou knihu a my je fotili. Zná velmi dobře osobní výživové odlišnosti nás obou – já například mám problém s FODMAP, takže se obecně cítím lépe, když jím škrobovité potraviny namísto těch ze skupiny „FODMAP“ (pozn. překl. více o FODMAP jsme psali zde). Z tohoto hlediska mi schválila konzumaci škorobovitých jídel během detoxu.

Během těch 21 dní jsme každý den blogovali a zveřejňovali skoro každé jídlo na naší facebookové stránce. To si vysloužilo pár nadzvednutých obočí, zejména já a moje pravidelná konzumace bílých brambor. Rozhodně se různí lidé ptali, proč jím brambory. Zdá se nám trochu nesmyslné, že jsou brambory pod tak silnou kontrolou, stejně jako se nás lidé ptají na totéž ohledně naší moderní interpretace „paleo“ pečiva (dá si někdo Čokoládové Cookies s kandovanou slaninou?) Je to vtipné, protože tyhle věci jako jídlo naši paleolitičtí předkové neznali – ale hoďte  Grokovi bramboru (nebo cokoli jedlého) a jsem si jistý, že by věděl, že to je něco, co může uvařit a sníst. Jinými slovy, tento způsob života je orientačním bodem, od nějž se můžeme propracovávat hlouběji s kritičtějším myšlením, než je myšlenka, jestli je něco „paleo „nebo ne.

Robb Wolf není jediným vlivným hlasem, který uvažuje o bramborách – stejně tak i Kurt Harris a náš přítel Mark Sisson. Zatímco Kurt brambory bez problému uznává, Mark se k nim staví poněkud přísněji:

„(Brambory) představují porci škrobů, které mohou způsobit katastrofu v inzulinové rezistenci, ale jsou nepopiratelně plnohodnotným, pravým jídlem, které nevyžaduje složitější zpracování než tepelné.

Rozhodnutí, zda brambory patří do vaší stravy, je rozhodně na vás, ale to, jak vaše tělo reaguje na škroby – ve svém současném metabolickém stavu, který není neměnný – by mělo být hlavním faktorem. Další možné obavy z konzumace brambor vyvolávají věci jako glykoalkaloidy, obsah makro- a mikronutrientů, střevní propustnost a nespecifické případy (včetně mého vlastního) kloubních potíží, k tomu všemu se dostanu příště, ale zatím zůstávají brambory stranou mé výživy.“ (přečtěte si celý článek zde)

Ale pralidé nejedli brambory!
Tohle je věc, která mě opravdu vytáčí na debatě o tom, jestli něco je, nebo není paleo. Nejčastěji slýchám argument proti bramborám „pralidé nejedli brambory“ – nesmírně populární, ale naprosto scestný. Brambory ve své moderní podobě byly původně vypěstovány v Peru kolem roku 8 000 před naším letopočtem, a poté přivezeny do Evropy na konci 15. století. Kdyby lidé vypěstovali brambory dříve než před 10 000 lety, měřítko pro začátek zemědělství (a tedy i neolitické éry) by se posunulo. Je vcelku přesvědčivé, že brambory byly jedny z prvních cíleně pěstovaných plodin, z čehož vyplývá, že byly zřejmě zdrojem obživy před organizovaným zemědělstvím – a dávným Peruáncům stálo za námahu pokoušet se je kultivovat. Pokud jste již podráždění diskuzí, jestli brambory jsou, nebo nejsou neolitickým jídlem, podívejte se  na stránky Free The Animal a přečtěte si vyjádření Richarda Nikoleyho k této otázce – líbí se nám, co říká. Podle některých článků, které jsem procházel při psaní tohoto příspěvku, je hypotéza, že brambory (tj. hlízy) se konzumovaly už před neolitickou dobou, možná pravdivá. Mark Sisson říká:

Existují důkazy z různých míst a a různých období o tom, že lidé konzumovali kořeny a hlízy: Severní Evropa (zejména Polsko) na konci paleolitu a v raném mezolitu.  Nepochybně jsme fyziologicky uzpůsobení (produkce amylázy, metabolismus glukózy), máme nástroje (oheň, ohniště, náčiní ke kopání) a motivaci  (vyhledávání koncentrovaných zdrojů kalorií s mizivými nebo snadno neutralizovatelnými antinutrienty) konzumovat škrobovité hlízy.“ (přečtěte si celý článek zde)

Místo rozhodování pomocí „WWCD“ (Co by udělali pralidé?, What Would Cavemen Do?) dáváme přednost intuitivnějšímu přístupu k „paleo“. Někteří lidé ho nazývají Primal, jiní Archevore a další ho prostě označují „jíst čistě“. Jakkoli ho pojmenujete, to nejhorší, co můžete udělat, je snažit se ho nacpat do úhledné krabičky pevně svázané a definované. Jíst původní stravu není univerzální recept pro každého. (Jak poukázala Liz Wolfe, která editovala tento příspěvek – to je zřejmě důvod, proč jsme se my jako komunita přiklonili k termínu „původní“.) Jsou tu důležité osobní nuance v trávení a výživě, které dělají z n=1 velmi důležitý výzkum (jinými slovy, je nejlepší hledat, co funguje právě pro vás).


Důležité věci ke zvážení ohledně brambor:

  1. Brambory oškrábejte! Bílé brambory jsou z rodiny lilků, ale oproti jiným lilkům je většina antinutrientů ve slupce. To protože slupka hlíz (i stonek a listy) v sobě má obranné mechanismy. Glykoalkaloidy jsou hlavním toxinem v bramborách (prosím, uvědomte si, že skoro všechny rostliny mají toxiny). Obsah glykoalkaloidů zvyšuje stáří brambory, poškození slupky a vystavení světlu – takže kupujte čerstvé nepoškozené brambory a uchovávejte je v temnu. Znovu, většina glykoalkaloidů je ve slupce, takže brambory oškrábejte.
  2. Vždycky kupujte organické brambory. V moderních dobách byly brambory používány při kultivaci jako prostředek pro vytažení toxinů z půdy. (Brambory jsou číslem 9 ze „Špinavé desítky“)
  3. Vyhněte se zeleným bramborám nebo bramborám se zelenými skvrnami – obsahují saponiny (které jsou taky toxické).
  4. Brambory se rozkládají na glukózu. Jsou velkým zdrojem sacharidů – průměrně 26 gramů ve středně veliké bramboře. Brambory nejsou doporučeny ke konzumaci lidem, kteří se snaží zhubnout.
  5. Brambory mají vysoký glykemický index (GI) / nízkou glykemickou zátěž (GL). GI se pohybuje od  cca 45 do 80 v závislosti na typu brambory a způsobu úpravy (podívejte se na žebříček) – tohle objasnění GI vs. GL máme od Free The Animal, dobrá práce, Richarde.
  6. Lepší fungování střev? Část sacharidů v bramborách se nerozkládá v tenkém střevě. U mnoha lidí to funguje jako vláknina a zlepšuje fungování střev. U jiných může nerozpustný škrob vyvolat symptomy podobné IBS (dráždivý tračník, pozn. překl.). Uvědomte si, jak reagujete.
  7. Brambory obsahují miRNA (i uvařené), které se zdají být schopné zasahovat do lidské genové exprese (Andrew z Evolvify uvádí přesvědčivý argument proti bramborám, rýži a pšenici – včetně logických prognóz založených na micro RNA (miRNA) studiích s rýží. Přečtěte si jeho vynikající příspěvek zde.)
Měli byste jíst brambory? (TLDR)
Pokud jste přehlédli posledních +/- 2000 slov, tady je shrnutí: víceméně máme trávicí mechanismy k plnohodnotné konzumaci a trávení brambor bez  nějaké újmy. Měli bychom ale dbát na výběr, přípravu a naše návyky při konzumaci brambor. Měli bychom kupovat organické brambory, které nemají viditelné poškození nebo zelené skvrny, oškrábat je a uvařit. Brambory jsou především škroby – které se rozkládají na glukózu, takže musíme hlídat, jak často je konzumujeme (a pokud se snažíte zhubnout, úplně se jim vyhnout).
Poslední rada: Zkuste je v pár jídlech za týden a poznamenejte si, jak se potom cítíte. Líp, nebo hůř?  Kvůli vysokému glykemickému indexu můžou chvíli po konzumaci zvýšit váš krevní cukr. Pokud vám dělají dobře, výborně – zkuste je konzumovat v rozumné míře. Sice se rozkládají na glukózu, ale také z nich můžete čerpat vitamin C, draslík, vitamin B6 a hořčík.
Poznámka na závěr, nesnažíme se dát konečnou odpověď, jestli jsou brambory paleo nebo ne, tahle část je na vás (Mark Sisson zakončuje svůj příspěvek stejně, a my souhlasíme).  Pokud jste stále na vážkách, ale jste typ, který občas cheatuje, můžete to vzít takto: příště, až budete mít v plánu cheatovací den, přeskočte čokoládový dort z kokosové mouky a místo toho si dejte pár v troubě pečených brambor. Ano, dva lidé, kteří jsou známí v „paleo“ sféře svými sladkostmi, vám právě řekli, abyste zkusili brambory jako cheatovací jídlo. Na světě je spousta horších stravovacích nerozvážností… (látka k zamyšlení).
Takže, jsou brambory paleo? 
To nám řekněte vy. Rádi si o tom přečteme v konstruktivních komentářích. Díky!
Pošli to dál:


Žádné komentáře »

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


šest + 6 =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>