RSS Feed

Štěpán Böhm: Tři roky na paleolitické dietě

29.1.2012 by SugarfreeLife

Asi nebudu typická ukázka člověka, který zkouší nějakou dietu. Od dětství jsem sportoval (fotbal, florbal, atletika) a nikdy neměl problémy s nadváhou (vlastně spíš naopak). Ani jsem neměl nějaké výrazné zdravotní potíže, rozhodně ne nic, co by dnes neměl prakticky každej – od nějakých 12 let alergie. Bral jsem to jako věc, se kterou jsem se narodil, a holt se s tím nedá nic dělat (to mi koneckonců říkali i doktoři). Postupně se alergie zhoršovala, až se k ní přidalo astma. Zhruba v dvaceti jsem začal mít potíže s zažíváním, v zásadě nic hrozného nebo život ohrožujícího, ale protože jsem tou dobou hodně běhal, bylo to … no řekněme otravné. Doktoři akorát říkali, že někdo to tak holt má, a maximálně poradili vynechat mléčné výrobky (trochu to pomohlo, ale stav rozhodně nebyl ideální). Zkusil jsem různé prášky, ale to pomohlo jen dočasně. Inu, smířil jsem se s osudem a snažil se různě upravovat čas jídla, abych zvládl běh bez nutnosti hledat křoví.

Začátky s paleolitickou stravou
O pravěké stravě jsem poprvé četl v jednom článku na idnes.cz (nebo možná na jiným zpravodajským serveru), kde psali, jak je tato forma stravování čím dál více populární v Americe. Pomyslel jsem si něco o tom, že Američané jsou opravdu národ magorů, ale protože mě baví číst podobná alternativní hnutí, pořídil jsem si v komentářích zmiňované Spartan Health Regime od Anthonyho Bovy. Knížku jsem si přečetl, a protože tam zmiňoval i vliv stravy na alergie (a že za ně můžou obiloviny), dal jsem tomu šanci.

Spartan Health Regime
Nejde vyloženě o paleo, společné je vyřazení obilovin a rostlinných tuků z jídelníčku. Energii ale člověk stále bere z sacharidů, takže strava je založena na velkém množství ovoce, až pak je zelenina. Z masa jsou doporučovány hlavně ryby, dále pak vejce, mléčné výrobky (s důrazem na plnotučné), případně na doplnění sacharidů použít rýži a nebo oves (ovšem správně připravit – nakvasit). Důraz se klade na čerstvost a kvalitu potravin. Kromě jídelníčku je v knize dost rad k cvičení a i několik cviků na „sílu vůle“ – studené sprchy, koupele, půsty.
Tohle stravování má ovšem dvě nevýhody, které spolu dost souvisí – rozhodně nejde o nízkosacharidovou stravu, vlastně naopak, a pokud chcete dostat do těla těch doporučovaných 250 – 300 gramů sacharidů denně jenom z ovoce, znamená to jíst prakticky furt (Bova to tak i doporučuje – ráno se oloupe a nakrájí ovoce do velké misky, a pak se člověk „pase“ až do oběda, k obědu maso se zeleninou a na svačinu opět ovoce až do večeře.) a druhá věc – bude vás to stát hodně peněz.
Bova v knize zmiňoval práci Cordaina, a tak jsem zkoušel hledat něco víc a narazil na Mark’s Daily Apple.

Primal Blueprints
Celej život jsem sportoval a zajímal se o zdravou stravu, a tak jsem věděl, že lidské tělo funguje na sacharidy, tuky jsou jenom zásobárna energie na horší časy. Proto mi přišlo dost divné to, co Mark Sisson tvrdí. Ale protože Mark je tak zatraceně přesvědčivej, dal jsem Primal Blueprints šanci.

Ostatní
Přečetl jsem i několik dalších knih o paleu – Paleo Solution od Robberta Wolfa a Paleo Diet od Cordaina. Ale v zásadě v nich už nic nového nebylo. Sleduji několik blogů (hlavně kvůli receptům a radám ke cvičení).

Současnost
Nedržím 100% paleo – jím mléčné výrobky a brambory, piju kafe a občas alkohol. Občas i to obilí (cukroví na Vánoce, kus dortu na nějaké oslavě). Když jsem u někoho na návštěvě tak sním, co dostanu – mam vyzkoušeno, že krátkodobá konzumace obilovin mi neuškodí.
Na druhou stranu čas od času přestanu s kafem (nijak plánovaně, většinou si tělo „samo řekne“ a kafe mi přestane chutnat) a nebo držím 100% paleo (taky ne celých 30 dní, jak radí Sisson, ale podle chuti a nálady).

Vliv paleolitické stravy

Zdraví
Už během prvního týdne jsem se zbavil alergií. Považoval jsem to za náhodu (mam sezonní alergie, takže třeba zrovna odkvetlo to, co mi vadí), ale potíže se už nevrátily. Když jsem paleo porušil během dovolené, tak po týdnu „normální“ stravy se alergie vrátila. V současné době mám doma 5 zvířat a potíže žádné.
Potíže se zažíváním jsou taky pryč, vrátil jsem se i k potravinám, které jsem předtím na radu doktora vyloučil (mlíko), a nepotřebuju žádný laktobacily nebo karbofit.
Jsem dárcem krve, takže každé 2 měsíce jsem na krevních testech (nevím jak moc jsou podrobné, ale minimálně cholesterol testovat budou) a neobjevily se žádné zvýšené hodnoty.

Kondice
Nejsem žádnej svalovec nebo kulturista (to jsem nebyl nikdy a ani po tom nějak netoužím), ale rozhodně mám víc energie i síly – celou základku jsem nedokázal udělat ani jeden shyb, teď jich udělam 8, zvládnu 100 kliků. Zlepšil jsem si i rekordy u běhu.
Za to samozřejmě nemůže jenom změna stravy, ale i to, že méně sedím u televize a víc se hejbu.

Okolí
Reakce okolí jsou různé, ale bohužel většinou negativní. Máma mě furt děsí vysokým cholesterolem (máme ho z tátovy strany v rodině), zničením zažívání a snaží se mě přesvědčit, abych držel maximálně bezlepkovou dietu. O tom, co jsem si vyslech doma od partnerky, se radši ani nebudu rozepisovat ;)
Ostatní většinou reagujou „A co teda jíš, když nejíš chleba?“

Netvrdím, že je paleo zázračný všelék, a rozhodně ho nechci komukoli nutit. Mně ale hodně pomohl, ne že by mi zachránil život, ale rozhodně ho o hodně zlepšil.

Pošli to dál:


Komentáře: 18 »

  1. Jirka napsal:

    Čauvec,
    Tvůj článek mě hodně zaujal a chtěl bych se zeptat, zda-li bys mi nemohl prozradit konkrétní jídelníček a finance do toho vložené… Prosím, kontaktuj mě na uvedený email.
    Předem díky, fandim…

    • Štěpán napsal:

      Ahoj, e-mail se bohužel u komentářů nezobrazuje, tak píšu sem. Jídelníček je upravenej tim, že si musim jídlo vařit do práce, kde není moc jak si ho ohřát (já ty mikrovlnky nějak nemusim).

      Snídaně – většinou míchaná vejce (4 ks) s paprikou nebo rajčatama, na másle nebo (což je úplně nejluxusnější) kokosovém oleji (zhruba 700 kcal za 30 kč).

      Oběd – přes týden zeleninový salát s olivovým olejem, octem (tj. příloha, kterou si můžu připravit v práci) a k tomu buď slanina nebo nějaké maso nanudličky (zhruba 100 – 150 gramů masa a 400 gramů zeleniny, tj. zhruba 1000 kcal za 40 kč).

      Večeře – zase maso (klidně vnitřnosti) s bramborama a nějakou „českou“ zeleninou (tj. mrkev, zelí, řepa). Zhruba 800 kcal.

      Svačiny – podle chuti nějaké ovoce nebo ořechy.

      Celkově měsíčně utratim zhruba 2500 – 3000 za jídlo, pravda že já mam výhodu, že spoustu zeleniny (včetně brambor) a jablka dostanu od příbuzných, stejně tak občas i vejce. A ryby občas ulovíme v řece.

      • Jirka napsal:

        Ahoj,
        díky moc za tvoje info, určitě se tm budu nějakej ten pátek řídit. Moc mi to pomohlo a byl bych moc rád, kdybych se ti mohl sem tam ozvat, kvůli drobnějšímu informacím, kdybych si nevěděl rady. Přeci jenom vlastní zkušenosti jsou cennější informace než kdeco na netu…

        Skype:playman16
        ICQ:395885407

        Ať to roste! :D

      • zd napsal:

        TO co jedeš nemáš s Paleem nic společného.. je to k ničemu…

  2. Viki napsal:

    Ahoj, jestli se můžu zeptat, s těma bramborama mě to trochu překvapilo. Myslela jsem, že ty se nemůžou.

  3. Martin napsal:

    Ahoj Stefan. Pekny clanok, tiez drzim mix palea a primal kedze jem aj urcite druhy mliecnych vyrobkov.
    Moje okolie tak isto nebolo z mojej zmeny stravovacich navykov nadsene ,ale kedze na sebe vidim uz vysledky zmeny stravovania, ignorujem ich.
    Teraz spajam paleo+primal s bolo s leangains. Je o tom na internete kopec a je to dalsia moznost ako si zlepsit svoje zdravie.
    http://www.leangains.sk/

  4. Eva napsal:

    Zatím hledám nový styl stravování a snažím se zařazovat něco z paleo i raw. Musím říct, že mi to dělá dobře, tedy uvnitř je klid a pohoda. Co je legrační, je reakce lidí, když řeknu, že nejím chleba, že je to přinejmenším prázdná sacharidová hmota (občas maličko dám). Tedy ta reakce je, že žádná není. Lidi prostě na mě čučí, jako na blázna :-)

  5. jana napsal:

    pozdravujem,

    paleodieta mi pripomina casy, ked som si zaumienila, ze aj dietu treba raz v zivote skusit a vyskusala som tu najdrastickejsiu- Dukanovu.
    Urcite tam bolo vacsie mnozstvo obmedzeny co sa tyka zeleniny a ovocia.
    Kedze som sacharidovo-bielkovinovy typ a vylucila som takmer vsetko zo sacharidov stale si musim dat nieco zo sacharidov pretoze moje mozgove zavity prestavaju fungovat. Dostavam sa do ketozy. Ani to vycerpanie a unava mi az tak nevadi, ale ked sa prichytim pozerajuc do prazdna ako vymleta ovca(prepacte za ten slang) a neda sa mi ani skrtnut o nejake logicke myslenie, mam z toho nie vesely pocit.
    Mozog predsa potrebuje glukozu a najlepsie pomaly sa spalujucu.
    Co vy na tom?

    pekny den sa praje ; )

  6. miškak napsal:

    ja som v začiatkoch a tiež nedržím striktné paleo – skôr primal a časom sa dúfam dostanem ďalej. Ja na sebe nejaké výrazné úbytky mentálnej kompetencie nevidím :D a to som účtovníčka, takže mi to jednoducho musí „myslieť“ väčšinu dňa. Je však pravda, že prvý týždeň som bola prispatá, potom si telo zvyklo. Skús do stravy zaradiť dopoludnia v primeranom množstve ovocie – ja to tak robím a nemám s tým problémy. Čo sa týka palea, tak pre mňa je najväčšou nevýhodou to vylúčenie mlieka a mliečnych výrobkov – ja jednoducho zbožňujem zeleninu so syrom a jogurty :P

  7. Daniel napsal:

    Pěkný článek a mohu souhlasit, že Paleo dieta je skvělá věc alespoň dle mé vlastní zkušenosti. Ale i přesto si myslím, že každý jsme jiný a reagujeme na věci rozdílným způsobem a Paleo, raw food / syrová strava nebo jiná dieta není výjimka. V oblasti diet by se nemělo vytvořit nějaké dogma o tom, která dieta je lepší nebo horší, protože u každého to funguje jinak. Ovšem z mé vlastní zkušenosti syrová strava / raw food u mě funguje naprosto perfektně, když to srovnám s konvenční dietou nebo Paleo dietou. Všechna má alergie, zažívací / střevní problémy včetně zánětu střeva vymizely i přes to, že doktoři tvrdili, že budu prášky brát do konce života. Syrová strava je úžasná, ale na druhou stranu je třeba brát v potaz i určitá negativa (například u Palea si myslím, že se konzumuje až příliš moc masa) a u syrové stravy dle mého názoru nejvíce podceňovaný příjem kalorií a nutričních hodnot. V článku níže je to popsané víc do detailu ;-) http://www.rawmanrawoman.com/05-5-negativ-raw-food-diety.html

  8. Pavel napsal:

    Chtěl bych se zeptat,kolik toho masa můžu jíst,někde píšou že kolik chcí a nejdůležitější dotaz,opravdu když si dam 1x za 14 dní v sobotu pár piv to tak škodí?

  9. Hana napsal:

    Dobrý den, snažím se paleo držet asi 2 měsíce, šla jsem do toho den ze dne, prvních 14 dnů bolest hlavy, která ale rychle zmizela. Začala jsem konečně dobře a bez buzení několikrát za noc spát, přestaly padat vlasy, zlepšily se nehty….nedržím nijak přísně – jím vajíčka, maso, ryby, hodně ořechy a denně 1 jablko, k masu a vajíčkům spoustu zeleniny. Cítím se dobře, plná energie, žádné kalorie nepočítám, jím kdy mám hlad – většinou 3x denně, někdy jen 2x. Zkrátka jak si tělo řekne. Píšu samé pozitiva, ale jedno mínus je – myslela jsem, že po vynechání sacharidů zhubnu alespoň 2-3 kg. Ale spíše lehce přibírám. Poradíte? Měla bych nějak víc sledovat KOLIK toho sním? Děkuji za odpověď :). Jo a pohyb mám jen lehký – rychlá chůze asi 45 minut denně.

    • Draha napsal:

      Zdravím, před pár měsíci jsem byla v úplně stejné situaci jako vy. Tak mi to nedalo a píšu. Po několika týdnech palea +jogur a výjimečně sýr, jsem zjistila, že pokud chci zhubnout, tak ty potvory kalorie musím hlídat. Abych zhubla 3-4kg za měsíc, tak asi 1200kalorií. Plus mínus. Jde to celkem dobře, protože jsem v keto a nemám hlad. Dvakrát jsem měla žravku (jedla jsem co jsem viděla) a vrátilo mě to s váhou pokaždé minimálně o týden zpátky.Razantně jsem omezila veškeré ořechy (přes 600kcal mají skoro všechny i kokos) a hlídám si i tuky. Ale fazolky na sádle, zelný salát s uzeným špekem atd. – takhle je ta zelenina jedlá:-) a od 10. ledna je skoro 11kg dole. Ráno začínám jogurtem se lněným olejem a olejem z ostropestřce (na očištění) a 1ks ovoce. Chvíli trvalo, než jsem si našla systém stravování a vaření. Co pro mě, pro manžela, pro mou maminku. Držím palce.

      • Hana napsal:

        Milá Draho, moc děkuji za odpověď…také jsem omezila pojídání ořechů ve velkém, jedno jablíčko denně a ještě musím omezit trochu máslo, protože jsem si oblíbila „neprůstřelnou kávu“ a valím do ní másla teda hodně :). Takže výsledek váhy nakonec je po 2 1/2 měsíci asi 3 kg :)) dolů (ale zhubla jsem až poslední 2 týdny), což je super – protože nehladovím, jen jsem asi fakt jedla moc těch ořechů. Je fakt, že každé tělo pracuje jinak, takže jsem neubírala na váze, protože si tělo zvykalo. Asi :)). Ještě jednou dík!!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


1 + = sedm

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>